Liisa Polameri

Kirjaston elokuvatarjonta

Hienoa, että googlettamalla löytyy ehdotuksia laatukirjallisuudesta sitä haluaville! Mutta löytyykö vastaavaa ehdotelmaa laatuelokuvista?

 Omien havaintojeni mukaan, laatuelokuva nähdään tämän päivän arvioissa lähinnä teknisenä tuotteena (samoin, kun jokin valokuvaukseen perehtynyt koulukunta tulkitsee valokuvan ansiot).

Kun katselin viime viikolla kirjaston hyllyjen dvd - elokuvatarjontaa totesin, että murhamysteerit, sotaelokuvat ja väkivalta, täyttivät kulttuuri - instituutiomme elokuvatarjonta hyllyt. Sen lisäksi  tarjolla oli myös mitä ilmeisemmin naisille suunnattua komediahömppää.

Kyselin nuorelta, henkilökuntaan kuuluvalta mieheltä, että mihin vielä hiljattain videokauden aikaan löytyneiden laatuelokuvien kaltaiset  elokuvat, olivat kadonneet kirjaston valikoimista.

Virkailija ei tiennyt, mitä laatuelokuvalla tarkoitetaan.

Miten sitten laatuelokuvien sisältöjen kriteerit eroavat kirjallisuuden vastaavista kriteereistä, jos niitä enää ei edes tunnisteta? Ovatko genret menettäneet merkityksensä täysin - sulautuneet omiin alalajeihinsa? Vai olemmeko luovuttaneet elokuvatarjonnan muokkauksen kokonaan markkinavoimien tehtäväksi.

P.S. Totta. Elokuvan voi tilata itselleen, mutta kirjaston nettivalikosta ei löydy kategoriaa: Laatuelokuvat. Kertokaa, jos olen väärässä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Timo Härtsi

Mikä on sinulle laatua ei välttämättä ole sitä muille. Makuasioita.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Laadun määritelmä on joukko ominaisuuksia, joita voidaan pitää suhteellisen objektiivisina asioina verrattuna pelkästään ihmisen omaan, subjektiiviseen mielipiteeseen tai makuasiaan.

Laatukriteerit voidaan määritellä ja luetella hyvinkin tarkkaan.

Timo Härtsi

Sinä kysyt minulta, onko teillä laatuelokuvia? Minä kysyn sinulta, minkälaisista elokuvista pidät?

Pidän suurinta osaa klassikkoelokuvia ihan surkeina, eivät puhuttele minua millään tasolla. Lähes jokainen Oscar voittoelokuva on mielestäni täyttä roskaa.

Ovat varmasti ihan laadukkaita elokuvia, minun mielestä pelkkää paskaa.

K Veikko

- Oletko nähnyt uusimman "Sen ja Sen" elokuvan?
- En. Katson uudet elokuvat vasta kolmen vuoden päästä.
- Mutta tämä on hyvä.
- Jos tuo elokuva on hyvä, on se hyvä myös kolmen vuoden päästä.

Laatu on yhteydessä ajan kulumiseen. Se on ikään kuin ajaton käsite.

Milloin käsite "laatukirjallisuus" on syntynyt. Ja kauanko käsitteen syntymiseen kesti siitä hetkestä, kun painettua kirjallisuutta yleisesti oli saatavilla (Suomessa).

Jos elokuva tuli yleisesti saataville [100] vuotta kirjallisuuden yleisen saatavuuden jälkeen, voisi olettaa, että laatuelokuvasta aletaan puhumaan [100] vuotta sen jälkeen kun alettiin puhumaan laatukirjallisuudesta.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"Laatu" todellakin voidaan liittää ajattomiin käsitteisiin. Sen merkitys vaan vaihtelee aika ja kulttuurisidonnaisesti.

Laatukirjallisuuden ja laatuelokuvien yhtenä tärkeänä kriteerinä, pidetään muunmuassa sen antamaa, rakentavasti yhteiskuntakriittistä ajankuvausta.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Timo Härsti

Aivan oikein. Ymmärrät hyvin yleisesti hyväksytyn laatu käsitteen ja oman mielipiteen tai makuasian välisen eron. :)

Yhteisen käsitejärjestelmän pohjalta on mahdollista ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa.

Jyri Terttu

"Yhteisen käsitejärjestelmän pohjalta on mahdollista ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa."

Yhteisestä käsitejärjestelmästä sopiminen on mahdotonta kun on kyse makuasioista.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Laatukriteerit eivät ole pelkästään makuasioita. Nyt on ollut kysymys laatu - termin määrittelystä. Makuasioilla ja jonkin termin määritellyllä sisällöllä on eroa:

Esimerkiksi Wikipedia:

"Laatu-termiä käytetään kuvaamaan esineiden, ihmisten tai prosessien ominaisuuksia ja haluttavuutta. Välineiden ja toiminnan ominaisuudet ovat suhteellisen objektiivisia asioita. Ne voidaan määritellä ja luetella hyvinkin tarkkaan. Subjektiiviseksi laatu muuttuu vasta, kun erilaiset käyttäjät arvioivat sitä omien tarpeidensa ja kokemustensa pohjalta."

Syventävämpää tietoa:

http://openetti.aokk.hamk.fi/diana/SanojenMerk.htm

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

http://www.imdb.com/ on tietysti se laajin tietokanta, jossa on arvosteluja. Kaikki elokuvat eivät miellytä kaikkia, mutta kun arvosteluja on yleensä kymmenittäin, jopa sadoittain, löytyy ristiriitojakin herättävistä elokuvista kympin arvosteluja ja silloin on voinut löytää helmen. Pari esimerkkiä:

Lina Wertmuller: Mies joka osti elämänsä
http://www.imdb.com/title/tt0075040/reviews
Orson Welles: Pahan kosketus
http://www.imdb.com/title/tt0052311/reviews

Siinä mielessä huonoja, että DVD:llä ovat keräilyharvinaisuuksia ja ilman suomennoksia. Alla helpompia:

Orson Welles: Oikeusjuttu
http://www.imdb.com/title/tt0057427/reviews
Stanley Kubrik: Eyes Wide Shut
http://www.imdb.com/title/tt0120663/reviews
Stanley Kubrik: Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini
http://www.imdb.com/title/tt0066921/reviews

Suomeksi film-O-Holic lienee paras. Siellä näyttää olevan yli 1800 arvostelua. Sivulla http://www.film-o-holic.com/dvd-arvostelut/?offset... on 12 filmiä, jotka olen nähnyt, mutta niistä vain neljä olisi omasta mielestäni täysien pisteiden arvoisia.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Kiitos Raimo Koski. Näistä on hyvä aloittaa haku.

Käyttäjän arisuhonen kuva
Ari Suhonen

Steven Seagal ja Jean-Claude Van Damme ovat taattua laatua. "Make no mistake about it". :)

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Mikä minun mielestäni takaa laadun elokuvassa, on ohjaaja. Valitettavan usein tuottaja tai tuotantoyhtiö on kuitenkin päässyt pilaamaan levitykseen päässeitä versioita. Tästä parhaita esimerkkejä ovat Wellesin Pahan kosketus, josta DVD:llä lienee onneksi vain "restored version to Welles' vision" (elokuvakerhoissa näin raiskatun version pari kertaa eikä sekään huono ollut) ja Apocalypse now redux. Alunperin teatterilevitykseen päästetty Apocalypse now oli lähinnä omituinen, mutta redux on näkemyksellinen, siis hieno.

Elokuva on harvinaisen monen tekijän summa ja joskus yksittäiset näyttelijätkin voivat pelastaa paljon. Esimerkiksi Luis Mallen Ilta Andren kanssa on kahden miehen keskustelu ravintolapöydässä enkä muista näkyikö siinä edes tarjoilijaa, viehättävä elokuva silti sen yhden katselukerran perusteella. Siinä kaksi näyttelijää kantoi koko elokuvaa, mutta ohjaaja sen silti teki.

Kubrikin elokuvissa musiikkivalinnat ovat hyvin tarkkaan mietittyjä. Itse en hohdosta oikein pidä, mutta sen musiikista kylläkin. Avaruusseikkailu 2001 on käynyt jo vähän tylsäksi, mutta sen musiikki sopii edelleen elokuvaan. Eyes wide shutin musiikki on yhtä omituisen kiehtovaa kuin itse elokuvakin.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa